Сучасний погляд на стратегію співпраці бібліотеки та сім’ї

IMG 2397Уже традиційним стало проведення наприкінці року на базі Харківської обласної бібліотеки для дітей обласного семінару для заступників директорів ЦБС по роботі з дітьми та завідуючих районними дитячими бібліотеками.
_____________________________________________
 
 

У 2014 році виповнилося 20 років із часу проголошення Організацією Об’єднаних Націй Міжнародного року сім’ї. ООН зазначила, що ця річниця дає можливість знову звернути увагу на роль сім’ї у процесі розвитку людства; підвести підсумки останніх тенденцій у сфері підтримки сімейної політики; обмінятися передовим досвідом співпраці з сім’єю; провести огляд актуальних проблем, з якими стикаються сім’ї у всьому світі.
Саме тому темою цьогорічного семінару є «Сучасний погляд на стратегію співпраці бібліотеки та сім’ї».
Морозного дня – 2 грудня 2014 року – зібралася велика і дружня родина дитячих бібліотекарів Харківщини.IMG 2402
Ще до початку семінару його учасники мали змогу зняти втому після дороги та насолодитися чудовими мистецькими роботами багатодітної родини Джелалі з Богодухівщини, представленими на виставці «Добролюбіє» у фойє бібліотеки.
Налаштуватися на професійне спілкування допомогла постерна сесія обласного фестивалю стендових презентацій «Сімейний бібліоформат».
Відкрила семінар Трохименко Галина Володимирівна, директор Харківської обласної бібліотеки для дітей. З вітальним словом до учасників семінару звернулася Гавриш Анна Анатоліївна, провідний спеціаліст відділу культури, мистецтва та навчальних закладів Департаменту культури і туризму Харківської обласної державної адміністрації.
Розпочався семінар з урочистої церемонії нагородження грамотами бібліотекарів-ветеранів, що зробили вагомий внесок у розвиток бібліотечної справи, керуючи центральними та районними дитячими бібліотеками регіону протягом багатьох років:
Сурженко Тетяни Павлівни (Дергачівська ЦБС)
Петровської Галини Михайлівни (Зміївська ЦБС)
Саніної Раїси Семенівни (ЦБС Московського р-ну м. Харкова)
Хіценко Валентини Іванівни (ЦБС Фрунзенського р-ну м. Харкова).
Також нагороди одержали ті бібліотеки, що визнані найактивнішими учасниками Всеукраїнського конкурсу дитячого читання «Найкращий читач України – 2014» та обласного фестивалю стендових презентацій «Сімейний бібліоформат».
Бібліотеки Харківщини активно співпрацюють з сім’ями: сприяють організації сімейного дозвілля, допомагають розвитку сімейного читання, надають інформацію з питань педагогіки, психології, сімейного права. Бібліотекарі знаходяться у постійному пошуку ефективних шляхів співробітництва з сім’єю.
Враховуючи багатоаспектність цієї діяльності, Харківська обласна бібліотека для дітей протягом семінару перетворювалася на конференцзал і творчу лабораторію, дискусійний майданчик і кабінет психолога і навіть на театральну студію.
У консультації «Бібліотеки для дітей як центри підтримки сім’ї та розвитку читання» завідуючої сектором прогнозування та інновацій Лупіцької В. М. було окреслено основні напрямки співпраці бібліотек з сім’єю, проаналізовано найбільш ефективні форми і методи роботи, акцентовано особливу увагу на розвиток проектно-цільової діяльності, проведення комплексних заходів, організацію роботи сімейних клубів та вплив сучасних інформаційних технологій; також наведено досвід роботи бібліотек України та зарубіжжя.
Важливого значення в окреслених питаннях набуває розбудова соціокультурного партнерства бібліотеки. Презентативний блок семінару надав можливість його учасникам ознайомитися з цікавим досвідом співпраці бібліотеки з Асоціацією багатодітних матерів м.Харкова «АММА» та Батьківським клубом Благодійного Фонду «Інститут раннього втручання», здійснити бліц-знайомство з його керівниками. Колеги дізналися про цілий ряд важливих проектів, які вже декілька років успішно реалізуються на експериментальних майданчиках бібліотеки.
Про діяльність бібліотеки в рамках цих проектів розповіли завідуюча сектором розвитку бібліотеки та зв’язків з громадськістю Саліна Н. Ю. та психолог Центру соціокультурної діяльності Шмат О. П.
Один із них – цільовий комплексний проект «Промені надії», учасниками якого є діти зі зниженим рівнем інтелекту (синдром Дауна, ДЦП, аутизм тощо), а також їхні батьки. Метою проекту є допомога дитині з обмеженими можливостями відчути себе повноцінною людиною, сприяння їх соціалізації та розвитку творчих здібностей.
Настенко Т. І., виконуюча обов’язки заступника директора ХОБД з питань обслуговування читачів, презентувала інноваційний формат роботи бібліотеки «Бібліо-Open-Air». Здійснивши «відеокруїз», колеги дізналися про найбільш ефективні позастаціонарні форми роботи Харківської обласної бібліотеки для дітей: діяльність «Бібліотечного майданчика» в Молодіжному парку, проект «Літні читання» (організація бібліотечних пунктів у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку), комплексні заходи у Харківському зоопарку, Центральному парку культури і відпочинку ім. М.Горького та Feldman Ecopark.
Лупіцька В. М. підвела підсумки обласного фестивалю стендових презентацій «Сімейний бібліоформат», у якому взяли участь 15 районних та міських дитячих бібліотек. Вона зауважила, що співробітники дитячих бібліотек, використовуючи різноманітні візуальні засоби, змогли максимально наочно та змістовно представити свій досвід роботи з сім’єю.
Керівники провідних бібліотек для дітей Барвінківської, Печенізької та Чугуївської ЦБС і ЦБС Комінтернівського району м. Харкова виступили з презентаціями власного досвіду роботи бібліотек щодо розвитку партнерських відносин, реалізації творчих проектів та підтримки сімейного читання.
Уткіна В. М., завідуюча Печенізькою районною дитячою бібліотекою, подякувала ХОБД за організацію фестивалю стендових презентацій і присвятила йому віршований експромт:

Завжди цікаве щось нове
Запропонує ХОБД.
Враз розбудив нам профазарт
«Сімейний бібліоформат».
У Міжнародний рік сім’ї
Така подія – це доречно,
І досвідом своїм ділитись
Були запрошені ми гречно.
Цей фестиваль стендпрезентацій
Зібрав доволі вже овацій.
Він показав усім навкруг –
Сім’я – бібліотеці друг.
І навзаєм – бібліотека –
Порад потрібних, мудрих тека.
Тож ми запрошуєм родини:
«Читайте більше для дитини,
Приходьте разом в книгозбірні.
Це буде правильно і вірно!»

Андрієнко Н. В., завідуюча Барвінківською центральною дитячою бібліотекою, розповіла про досвід проведення родинного свята «У колі дружньої родини» та співпрацю з особливими категоріями сімей: з прийомними дітьми та сім’ями зони ризику.
Толмачова С. В., завідуюча Чугуївською міською дитячою бібліотекою, поділилась досвідом розвитку соціального партнерства з міським клубом молодої родини «Веселка» та спільного проведення міських культурно-дозвіллєвих заходів.
Терещенко О. В., заступник директора по роботі з дітьми ЦБС Комінтерн-нівського району м. Харкова, розповіла про створення робочого простору для навчання, розвитку творчості, спілкування дітей і батьків у сімейних клубах: «Сімейна альтанка», «Веселка» та «Соняшник»; творчій майстерні «Родинна АртЛабораторія», клубі «Творчі посиденьки» і бібліотечній розвивалочці «Веселі Чомусики».
На щорічних семінарах заступники директорів та завідуючі РДБ мають можливість на практиці ознайомитись з тією чи іншою інноваційною формою роботи і оволодіти новими методами на інтерактивно-практичному етапі семінару. У попередні роки вже були використані такі форми, як подіум-дискусія, ділова гра, аукціон бібліотечних ідей, ток-шоу, профорієнтаційний тренінг та технологія Печа-Куча.
Цього разу відбулася апробація цікавої форми спільного обговорення актуальних проблем – бібліодебатів. Сьогодні формат дебатів широко застосовується у засобах масової інформації, зокрема на телебаченні. У бібліотечному середовищі дебати є інноваційною формою роботи. Вони дають можливість долучити учасників до живої розмови, дозволяють уникнути формалізму.
Напередодні заходу бібліотекарі одержали своєрідне «домашнє завдання» – підготуватися до обговорення проблемної статті щодо пошуку оптимального співвідношення кількісних і якісних параметрів діяльності дитячої бібліотеки. Тому тему бібліодебатів було визначено як «Відвідувач або читач: зворотна сторона масової роботи».
Спікер дебастворення гербу с  мейного читаннятів Аксьонова Л. В., завідуюча «Старшим відділом обслуговування», навмисно провокувала учасників, ставлячи різноманітні запитання, зверталася до експертної думки відомого французького письменника Даніеля Пеннака, наводила приклади з досвіду роботи бібліотек різних країн світу.
Жваве обговорення таких питань, як ефективність масової роботи, статистична звітність, планові цифрові показники, пошук нових форм співпраці із загальноосвітніми навчальними закладами, індивідуальна робота з нечитаючими дітьми засвідчило про невипадковість і актуальність обраної тематики. Але усі учасники дебатів були одностайні, що саме масова робота надає найбільший простір для творчої діяльності бібліотекаря.
Родзинкою семінару «Сучасний погляд на стратегію співпраці бібліотеки та сім’ї» став тренінг «Сім’я та сімейні цінності: батьківський вплив на особистість дитини», підготовлений і проведений психологом бібліотеки О.Шмат.
Свій тренінг психолог розпочала з розмови про те, як залучити дитину до читання, наводячи приклади успішних практик, які, безперечно, запам’яталися слухачам. Також розглядався аспект: читання як чинник духовного здоров'я. У наші дні тотальної комп'ютеризації молоде покоління поступово відмовляється від читання літератури. І даремно, бо, за словами психолога, хоча б одна година щоденного читання принесе безсумнівну користь для здоров'я. При цьому немає принципового значення, що саме читає людина – звичайну паперову книгу або електронний варіант. Важливим є сам процес читтрен  нг з психологомання, який надає задоволення і радість, а не нудьгу і негативні емоції. «Якщо вам здається, що подужати довгий роман ви не в змозі, то використовуйте серію невеликих оповідань», – порадила психолог.
Загальний інтерес у присутніх викликала гра «Павутинка», застосована психологом під час тренінгу. Вона приготувала різнокольорові стрічки, а учасникам – запропонувала обрати «дитину». У подальшому бібліотекарі-«батьки» називали заборони та обмеження, які психолог переводила у фізичний стан: обв’язувала стрічками-«заборонами» «дитину».
Таким чином, використовуючи ігрові інтерактивні методи, присутні виявили цілий ряд необґрунтованих обмежень та заборон, яким підлягають діти під час властивої їм пізнавальної та ігрової діяльності, і дійшли висновку, що деякі з батьківських установок можуть виявитися гальмуючими покажчиками на життєвому шляху дитини.
Наприкінці тренінгу всі учасники розбились на команди і з задоволеннями взяли участь у малюванні герба сімейного читання.
Інсценування та театралізація – форми роботи, побудовані на вербальній та візуальній метафорі, дозволяють яскраво передавати і засвоювати нові ідеї. Застосування театралізації показало свою Я ты он она - вместе дружная семьяефективність не тільки у роботі з дітьми, але й у діалозі професійного рівня. Вже традиційно яскравим емоційним акцентом кожного семінару є показ театралізації аматорським колективом працівників ХОБД «Театр на колесах». Цього разу була розіграна сімейна комедія «Я, ты, он, она – вместе дружная семья», з колізіями якої так чи інакше кожна людина стикається у своєму житті. Щасливим фіналом спектаклю стала зустріч Нового року усією родиною, що зібралась разом.
Завершився семінар підведенням підсумків і своєрідним вихідним анкетуванням. Цього разу напередодні Нового року у бібліотеці з’явилася незвична ялинка відгуків і побажань. Усі охочі мали змогу прикрасити цю символічну ялинку паперовими іграшками зі своїми враженнями від організації і проведення семінару та залишити побажання колективу бібліотеки.

Вверх